fredag 7 januari 2011

År 2011 – året då frågan om förtroende får större fokus?

År 2010 har avslutats sannolikt med fantastiska konsumtionssiffror för svensk kyckling – årets sista månad är inte sammanställd men hamnar någonstans kring 6-7 procents ökning jämfört med 2009. Med detta ställs vi för än större utmaningar under år 2011 – att medlemsföretagen fortsätter hitta nya smarta och konsumentanpassade produkter, att upprätthålla förtroendet hos konsumenterna, att de svenska kycklingbönderna gör sitt yttersta för att kycklingen ska ha det så bra som möjligt under sin uppväxt samt tillmötesgå den ökade konsumtionen genom att våga utöka och bygga fler kycklingstallar.

För det finns inget som tyder på att trenden för närproducerat viker – tvärtom. Och händelserna i Tyskland kan säkert få en del konsumenter att välja än mer närproducerat. Men, vad händelserna i första hand blottlägger är problemet med tillgång till snabb spårbarhet och just för de produkter som det idag inte finns någon obligatorisk ursprungsmärkning för – kanske det är därför som man får olika budskap från myndigheterna?

Bristen på obligatorisk ursprungsmärkning gör det därmed tungrott och osäkert för kunder och konsumenter som vill veta vad man äter. Därför hoppas jag att 2011 ska bli året då obligatoriskt ursprungsmärkning införs på fågelkött – inklusive köttberedningar vilket är den största andelen som handlas på marknaden. Och att konsumenterna ska känna ökad tilltro till maten. Det ska vara enkelt och snabbt att göra sitt val. Och det görs till exempel på ett bra sätt genom att hålla utkik efter Svensk Fågels logga – den garanterar att kycklingen är kläckt, uppfödd, slaktad och förädlad i Sverige.

Med en önskan om god fortsättning på det nya året!

Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar