onsdag 12 januari 2011

En trend som jag hoppas inte kommer till Sverige


Såhär i början på året försöker många titta i kristallkulan för att se vad som komma skall. Tyvärr reflekterar man sällan i slutet på året över vad som inte slog in eller vad man inte hade tänkt på. Det var tex. inte många trendspanare som lyckades fånga klimatfrågan i glaskulan för två - tre år sedan. Under julhelgen lyssnade jag på ett radioreportage från New York om ett lokalt slakteri. New York är ju verkligen en stad där vi hämtar en massa mattrender och bland många matexperter en stad som man måste besöka så jag satte mig på helspänn.


Till min fasa visade det sig att trenden eskalerat i närhets- och kontrollbehov. Nu skall man inte bara veta varifrån kossan, lammet eller kycklingen kommer ifrån – nu skall man också slakta sin egen tupp. Till saken hör att man inte använde någon bedövning. Då många ovana New Yorkbor blir tveksamma när det kommer till kritan så berättade slaktaren i reportaget att man numera håller i kniven tillsammans med kunden när man skall snitta och avbloda djuren. Notera att det handlade om obedövade djur samt ej utbildad konsument i djurhantering på slakteri som skulle slakta tuppen. Märkligt nog kommenterades eller reflekterades inget i reportaget kring detta – en kanal som för övrigt under året haft en hel del reportage om djurskyddet i landet!


Jag hoppas när vi i december 2011 blickar bakåt kan fastställa att den här New York-trenden inte nådde oss utan att vi överlåter till kunnig personal på slakterierna med de höga bedövningskraven vi har i Sverige att få göra sitt jobb. Jag hoppas också få kunna avsluta året 2011 med att säga att konsumenten blivit än mer mån om att veta vad man äter och att valet därför gjorts hos någon av våra medlemsföretag i Svensk Fågel om man vill äta kyckling eller kalkon med gott samvete.

Med en önskan om god fortsättning på det nya året!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar